La Mestra Valenciana

redaccions

Saber com escriure una carta formal és una habilitat essencial tant en l’àmbit professional com acadèmic. Les cartes formals són una eina clau per comunicar-se amb correcció i formalitat en entorns administratius, comercials i institucionals. A més, en les proves de nivell de valencià, aquest tipus d’exercici és habitual, per la qual cosa dominar-ne l’estructura i el tractament pot ser decisiu per obtenir un bon resultat. En aquest article, t’oferim una guia completa perquè les teves cartes formals siguin impecables i efectives en qualsevol context.

Com escriure una carta formal: estructura bàsica

Les cartes formals tenen una estructura fixa que assegura una comunicació clara i professional.

  1. Dades de l’emissor: nom i llinatges, càrrec (si escau) i adreça postal del destinatari.
  2. Dades del receptor: nom i llinatges, càrrec (si escau) i adreça postal.
  3. Salutació: fórmula de salutació, adequada al grau de proximitat entre emissor i receptor.
  4. Cos: missatge de la carta, dividit en introducció, nucli i conclusió.
  5. Comiat: fórmula de comiat, que s’ha de correspondre amb la de salutació.
  6. Peu: nom i llinatges, rúbrica i, si escau, càrrec de l’emissor.
  7. Datació: lloc (sense la preposició a) i data de la carta, separats per una coma.
  8. Informació addicional: si és necessari, al final del document es pot inserir informació addicional no exposada abans, introduïda per les sigles PD (postdata) o PS (post scriptum), seguides de dos punts.

El tractament en les cartes formals

Pel que fa a l’emissor i el receptor, en les cartes formals poden expressar-se mitjançant diverses persones:

  • L’emissor sol fer servir la primera persona del singular (jo… Us tramet… Us escric per… Vull manifestar el meu agraïment…) o la primera personal del plural per donar un to més directe i, alhora, institucional a l’escrit (nosaltres… Us trametem… Us escrivim per… Volem manifestar el nostre agraïment…), en el cas d’una entitat o organització (l’anomenat plural de modèstia).
  • Quant al receptor, el tractament més habitual és la segona persona del plural (vós… Us deman que… En resposta a la vostra petició…), general en les cartes administratives i altres documents de l’Administració; també és possible el tractament de tercera persona singular (vostè… Li deman que… En resposta a la seva petició…), per bé que aquest és més usual en les cartes comercials i el món de la publicitat.

És important destacar que cal ser curosos amb el tractament. S’ha de mantenir la coherència en l’ús de les persones al llarg de tot el document i s’han emprar les formes verbals i pronominals que hi corresponguin:

Us faig arribar el programa d’actes i us deman que n’informeu el personal de la vostra empresa.

Us feim arribar el programa d’actes i us demanam que n’informeu el personal de la vostra empresa.

Li faig arribar el programa d’actes i li deman que n’informi el personal de la seva empresa.

Li feim arribar el programa d’actes i li demanam que n’informi el personal de la seva empresa.

*Us faig arribar el programa d’actes i us demanam que n’informi el personal de la seva empresa.

Necessites ajuda per a preparar la prova de redacció?

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Esta web utiliza cookies propias para su correcto funcionamiento. Contiene enlaces a sitios web de terceros con políticas de privacidad ajenas que podrás aceptar o no cuando accedas a ellos. Al hacer clic en el botón Aceptar, acepta el uso de estas tecnologías y el procesamiento de tus datos para estos propósitos.
Privacidad
Ves al contingut